Sunday 22 May 2016

Azam Ramadhan 1437


Ramadhan, bulan istimewa di mana saya dilahirkan. Pada 1 Ramadhan nanti, genaplah 35 tahun saya menghirup nafas di atas muka bumi ini (kalendar Islam). Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah di atas kurniaan ini di mana mudah-mudahan di dalamnya Allah melimpahi keberkatan berpanjangan. Umur yang panjang dan dipersiakan merupakan satu dugaan dalam kita berusaha mengejar syurgaNya. Jadi, jom kita memohon dikurniakan umur  panjang yang berkat.

Ramadhan kali ini, saya seperti sebelumnya..seakan menyambut tahun baru, dipenuhi dengan azam. Saya berharap hanya pada Allah moga kali ini, saya dikurniakan kesihatan, taufiq dan kesabaran serta kemudahan dalam beribadah. Saya juga berharap sepanjang menjalani puasa nanti, saya dilapangkan daripada cabaran dan urusan duniawi...hihihi

Urusan duniawi macam mana tu? Yelah...saya pun manusia biasa yang penuh dengan rasa ingin dan hendak (nafsu la tu...*___*). Teringin nak makan nasi kerabu....hendak jalan-jalan di Jalan TAR...sibuk nak tempah biskut kek...survey tudung raya di Bangi...dan yang paling terbiasa saya buat...berbuka di rumah...berdua. 

Jadi, tahun ini azam saya (mudahan diperkenan) adalah...

1. Bersahur secara sihat...(sebab saya ada gastrik!)
2. Memanfaatkan masa dengan lebih baik dan sempat qailullah / power nap sebelum zohor
3. Lebih banyak membaca Al-Quran..khatam jika boleh
4. Dapat berbuka di masjid/ rumah kebajikan bersama insan kurang bernasib baik seperti rumah anak yatim dan orang-orang tua
5.  Join program i'tikaf dan qiamullail
6.  Berpada dalam berbuka puasa. Makan secukupnya sahaja (ini paling payah *__*)
7.  Dimurahkan rezeki dan upaya untuk membantu golongan kurang bernasib baik

Itu sahajalah...nak disenaraikan banyak risau tak terkejar. Moga saya dipertemuknan dan berjaya dalam mencapai azam Ramadhan pada kali ini. Doakan saya ya! :)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...