Saturday 21 May 2016

Blueberi Malaysia (Kemunting)



Selamat petang semua! Hari ni sambil beristirehat kat rumah di samping keluarga, saya nak perkenalkan kepada rakan-rakan akan buah beri biru keluaran Malaysia :)


Salah satu hobi saya ialah bercucuk tanam. Saya ada menanam sejenis pokok renek yang menghasilkan buah beri hampir sepanjang tahun yang dikenali sebagai Kemunting. Kemunting ini merupakan pokok yang amat mudah ditanam dan tidak memerlukan kepada penjagaan rapi, cukup sekadar siram dan tidak memerlukan baja, cuma pastikan pencahayaan yang cukup sahaja. Pokok yang saya kira banyak terdapat di pesisir pantai ini mengeluarkan bunga berwana pink (seakan sakura!) yang amat cantik. Saya selalu menganggap pokok ini sebagai hiasan kerana bunganya yang menawan dan kerap menarik perhatian sang lebah. Bahkan, di saat saya mengambil gambar di atas pun terdapat lebah sedang menghisap madu di situ :)


Di bawah ni buahnya yang telah saya kutip dan basuh sebelum dimakan. Tekstur buahnya yang seakan beri dengan biji-biji halus di dalam buah (seperti buah tin) menyebabkan ia tak jemu untuk dimakan. Rasanya akan lebih manis apabila bertukar dari merah kepada ungu kehitaman. Biasanya saya akan makan ia begitu sahaja tetapi ia boleh juga dibuat jus atau jem. Ini merupakan sejenis pokok yang saya syorkan kepada ibubapa untuk menanamnya selain Mulberi kerana keseronokan anak-anak untuk memetik buahnya apabila tiba musim. Pokok ini sentiasa berbuah namun ada masanya dimana ia akan menghasilkan buah dengan amat lebat.



Pokok ini juga gemar kepada medium berpasir. Benihnya ada dijual dengan harga sekitar RM5 hingga RM10 bergantung saiz. Anda boleh mendapatkan anak pokok ini dan menanamnya di dalam pasu atau atau terus di atas tanah. Selamat menanam kepada yang ingin mencuba ;)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...