Monday 23 May 2016

Emosi Sejenis Saya


Ya. Emosi seorang wanita... Apabila Sindrom Pra Haid melanda (PMS), itulah yang terjadi. Saya akan menangis tanpa perlu sebarang sebab. Di awal perkahwinan dahulu, suami agak resah memikirkan kenapa saya tiba-tiba sahaja menangis...lagaknya seperti baru dihantar pulang ke asrama setelah menempuh cuti sekolah yang panjang....puas dipujuk si isteri, tak berkesan...

Jika ditanya mengapa saya menangis? Saya sendiri pun tak pasti. Saya pernah menangis tanpa sebarang dorongan (tv / buku / handphone) bahkan waktu itu tiada suami pun di sisi untuk saya merajuk/ marah...air mata tiba-tiba mengalir deras dan kemudian hati jadi teramat sayu....pilu...seperti lagu nyanyian Allahyarham Along Spoon...pilu sungguh! Terkadang malu juga...bila ada yang melintas dan ternampak mata saya bergenang air mata...tetapi kebanyakan masa, saya cuma buat tak tahu saja.

Jika keadaan begitu pun saya mampu, bayangkanlah situasi yang suami saya alami sewaktu kami sedang menonton drama atau mendengar lagu atau sedang baca buku...(macam susah sikit nak tgk saya baca buku) atau sedang layan video di FB...aduh...boleh meleleh hidung dibuatnya...syahdunya hampir serupa dengan perasaan saya pernah alami bila mana wajah bonda terlintas di mata sewaktu pertama kali menyambut Aidil Fitri bersama keluarga mertua *__* 


Hemat saya, ada waktunya dalam sebulan Allah kurniakan kita kaum Hawa, sejenis Eye Mo semulajadi untuk mencuci mata kita :) Jika tidak, masakan kita boleh menangis tanpa sebab. Kita bukanlah boleh buat-buat menangis macam pelakon tv...saya pernah cuba juga, memang tak jadi...Melainkan mata saya menerima cahaya berlebihan (silau), itu lainlah cerita.

Berbalik kepada emosi sejenis tadi, air mata tersebut datangnya secara pakej. Biasanya saya akan moody, banyak mendiamkan diri, agak pasif namun berselera makan. Waktu ini la saya akan reward diri sendiri dengan manisan seperti kek atau donut atau apa sahaja yang terlintas. Paling tidak, KitKat pun dah memadai. Terasa "bahagia" sekejap... Ini adalah perasan yang lain daripada biasa ya. Bukan maksudnya saya tidak gembira, cuma dalam tempoh tersebut, perasan bahagia mendapat KitKat itu berbeza dari hari-hari biasa lain...


Suami saya kini makin bijak mengawal keadaan.. Apabila beliau sedar saya agak kurang stabil pada hari tertentu, beliau akan cepat-cepat dapatkan sesuatu yang manis untuk saya serta layan isterinya ini dengan layanan "diRaja".. (bluek @__@ perasan tak sudah!) hehehehe...takdela terasa bagai Tuan Puteri pun, cuma kebanyakan masa, he'll be my sweet nice guy...saya maksudkan "super sweet" :)

Simptom ini biasanya akan berlalu dalam seminggu. Kadang agak teruk, kadang biasa-biasa je tapi kadang tak terasa pun! Cuma...nak cari yang tak terasa tu setahun sekali pun payah. Kepada kawan-kawan rapat, mereka amat memahami apabila melihat saya memegang tisu. Tiada lagi soklan cepumas seperti "Kau dah kenapa? Krisis?" Bagi yang baru ternampak saya dok lap hidung tu...maafkan saya ya...memang saya gagal dalam mengawal perkara yang satu ini. 

Satu saja yang saya nak katakan, tempoh PMS ni adalah satu fasa normal setiap bulan dalam hidup setiap wanita. Bergantung kepada sejauh mana "jauh" atau "dalam" nya perasaan itu tadi untuk kita bawa, setiap wanita sebenarnya sentiasa mencuba agar emosi PMS itu tidak terlalu ketara sehingga boleh menjejaskan atau memberikan kesan sampingan kepada insan sekeliling. 

Oh, penulis amat stabil semasa tulisan ini disiar ;) 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...